Onko tuttu tunne, että pitäisi keksiä sisältöä yrityksen somekanaviin ja muistaa päivitellä, mutta aikaa ei löydy ja runosuoni kipristelee kuivuuttaan? Jos olet kuitenkin valmis taklaamaan homman, on siihenkin luotu hyödyllisiä työkaluja ja pienellä organisoinnilla tarvitset parhaimmillaan yhden päivän kuukaudesta julkaisujen suunnitteluun ja ajastamiseen. Mielestäni ensimmäinen kysymys, joka kannattaa kysyä itseltään on, mitä sosiaalisia medioita käytät muutenkin ja haluatko oppia ja ottaa käyttöön uusia somekanavia? Facebook ja Instagram ovat monesti yleisimmät tilit ja niihin on helppo julkaista yksi ja sama päivitys.

Jos haluat tilien päivittämisestä mahdollisimman tehokasta, ota mieleisesi suunnittelutyökalu auki. Se voi olla esimerkiksi Excel tai paperivihko, mikä vain omaan käteen käy. Suunnittelemalla sisältökalenterin joka kuulle etukäteen, ei asiaan tarvitse kuluttaa aikaa joka viikko. Mieti ensin montako kertaa viikossa haluat julkaista. 1-2 kertaa viikossa on jo loistava alku, ihanteena voidaan pitää 3-5 julkaisua viikossa melkein kaikissa kanavissa. Voit käyttää suunnitteluinspiraationasi esimerkiksi kuukausia. Mitä syyskuussa sinun yrityksessäsi tai alallasi tapahtuu? Onko juhlapyhiä? Voit luoda täysin omia julkaisuja tai jakaa mielenkiintoista sisältöä netistä (muista aina lähteet ja/tai lupa toisten julkaisuista).Suunnitelmasi voisi näyttää esimerkiksi tältä:

Sisältösuunnitelma taulukko sosiaalisen median päivittämiseen. Sarakkeina alusta, ajoitus, sisällön tyyppi, sisällön muoto, aihe, julkaisu ja linkki.

 

Kuvan esimerkissä julkaistaan kerran viikossa. Kun sisältösuunnitelmasi on edennyt haluamaasi vaiheeseen, on aika tutustua ajastustyökaluihin. Esimerkiksi Buffer ( https://buffer.com/ ) on oiva valinta, siitä löytyy nimittäin ilmaisversio. Bufferilla voit luoda ja ajastaa julkaisuja, jotta sinulla jää enemmän aikaa muuhun. Ilmaisversiossa somekanavia voi olla kolme, esimerkiksi Instagram, LinkedIn ja Facebook tilit. Ajastettuja julkaisuja voi olla jonossa 10 per tili (ei kuukausittaista tai vuosittaista rajaa). Buffer tiliä luodessa muista käydä läpi ensin asetukset, jotta esimerkiksi aikavyöhyke on varmasti oikein.

Yritysten aktiiviset somet ovat ehdottomasti tätä päivää ja niihin kannattaa panostaa. Etukäteen suunnittelemalla aikaa vievästä taakasta saadaan nopeasti hoituva työtehtävä kaiken muun ohella. Muista että julkaisujen ei tarvitse aina olla loppuun asti viilattuja ja syvällisiä, joskus on hyvä heittää esimerkiksi sopivaa huumoria sekaan, jos se sopii siihen mitä haluat julkaista. Suunnittelutyökalut rohkeasti auki ja sisältösuunnitelmaa väsäämään!

Ilmainen muokattava ja tulostettava somepäivitysten sisältösuunnittelulomake PDF

Haluatko päästä asiassa eteenpäin? Lataa meidän ilmainen somepäivitysten sisältösuunnittelulomake tai ota yhteyttä asiantuntijoihimme.

Ilmaisella, tulostettavalla ja muokattavalla somepäivitysten sisältösuunnittelulomakkeella (PDF) laitat yrityksesi somemarkkinointiin vauhtia. Aikatauluta ja suunnittele yrityksesi somet ja säästä kallista aikaasi organisoimalla somepäivitykset etukäteen. Laita tuote ostoskoriin, tilaa tuote verkkokaupastamme ilmaiseksi ja lataa sitten saamastasi linkistä muokattava, somepäivitysten sisältösuunnittelulomake yrityksellesi.

Kirjoittajasta

Jenni Korhonen.

Jenni Korhonen
Asiakaspalvelu
jenni[at]funlus.fi
https://www.linkedin.com/in/jenni-korhonen-ab191b186/