Tuntuuko, että yrityksesi verkkosivujen ulkoasua pitäisi päivittää, mutta et tiedä mistä aloittaa? Ei hätää, sillä kokosimme kuusi näppärää vinkkiä, joiden avulla pääset hyvään alkuun verkkosivujesi ilmeen kohotuksessa. Pienetkin muutokset yritysilmeen fiilauksessa kannattavat! Esimerkiksi luettavuuden parantaminen auttaa sisältöjen havaitsemisessa ja ymmärtämisessä. Uudet mielenkiintoiset kuvat kaappaavat asiakkaitten huomion herkästi ja herättävät myös tunteita. Lisäksi huoliteltu yritysilme verkkosivuilla antaa selvän ja asiallisen kuvan yrityksestäsi, tukee valitsemaasi mielikuvaa ja auttaa erottumaan kilpailijoistasi. Poimi siis syksyn herkullisimmat yritysilmeniksit talteen ja jaa myös toisille nautittavaksi! (Huomaathan myös yritysilmeen päivittämiseen tarkoitetun työkirjamme, jonka voit ladata verkkokaupastamme ilmaiseksi. Verkkokauppaamme pääset sivun alalaidasta.)

Jäsennä verkkosivujesi otsikot ja tekstit palstoihin.

Tarkastele tekstejä, joita sinulla on verkkosivuillasi. Onko tekstisi yhtä pitkää pötköä, jota on vaikea hahmottaa ja lukea? Pilko teksti useaan osaan ja taita se vierekkäisiin palstoihin. Anna palstoille kuvaavat otsikot, jotka herättävät mielenkiintoa lukijoissasi ja ostohalua asiakkaissasi. Tasoita palstat samanpituisiksi. Siisti palstoitus näyttää selkeältä ja yhtenäistää visuaalista kokonaisuutta verkkosivuillasi.

Kiinnitä huomiota tekstiesi otsikkofonttiin ja leipätekstiin.

Erottuuko otsikkoteksti selkeästi kooltaan ja muodoltaan leipätekstistä? Suurenna ja lihavoita pääotsikoita, jotta saat kontrastia otsikon ja leipätekstin välille. Näin sivustolle syntyy visuaalista hierarkiaa, joka nopeuttaa lukemista, auttaa hahmottamisessa ja herättää mielenkiintoa. Kiinnitä huomiota myös fonttien typografiaan ja siihen, että otsikot ja leipätekstit pysyvät yhtenäisinä kaikilla verkkosivujesi sivuilla.

Pidä verkkosivujesi värimaailma yhtenäisenä.

Tämä onnistuu parhaiten luomalla yrityksellesi väripaletti, jota käytät toistuvasti ja säännöllisesti sivustollasi sekä muussa markkinointimateriaalissasi. Toimiva väripaletti kuvastaa yrityksesi arvoja ja toimintaa, on mielenkiintoinen ja erottuu kilpailijoittesi värimaailmasta.

Valitse yrityksesi verkkosivuille kuvia, jotka parhaiten kuvaavat yrityksesi toimintaa.

Pohdi kuvien tunnelmaa, värimaailmaa, toimintaa ja sitä mistä ne viestivät. Tarkastele kuinka käyttämäsi kuvat sopivat yrityksesi väripalettiin. Varmista, että käytät verkkosivuillasi samankokoisia kuvia. Samankokoiset kuvat on helpompi taittaa sivustolle ja näyttävät yhtenäisiltä. Käy läpi valokuvien laatu. Käytä vain hyvälaatuisia kuvia, jotka ovat selkeitä ja viestivät haluamallasi tavalla. Kirjoita ylös adjektiiveja, joiden uskot kuvaavan parhaiten yrityksesi arvoja, liikeideaa ja haluttua mielikuvaa. Vertaa sitten adjektiivejasi verkkosivujesi sisältöön. Viestivätkö käyttämäsi kuvat ja tekstit listaamiasi adjektiiveja?

Vuorottele kuvia ja tekstiä palstoituksessa.

Pitkät tekstiosuudet ilman kuvia voivat olla puuduttavia. Rytmitä vierekkäin tekstiä ja kuvia. Valitse kuvia, jotka auttavat havainnollistamaan tekstiäsi ja tuomaan lisää mielenkiintoa aiheeseen. Voit käyttää sivustollasi esimerkiksi infograafeja, valokuvia tai vektorigrafiikkaa lisäämään sivustosi mielenkiintoa. Myös erilaisten tekstiä havainnollistavien vektori-ikonien käyttö on suositeltavaa. Pidä tekstipalstojen leveys suhteellisen kapeana. Koko sivustolle leviävä teksti on raskasta lukea.

Havainnollista ja kirkasta viestiäsi videoilla.

Huomioi videon värimaailman ja tunnelman soveltuvuus yrityksesi arvoihin, tyyliin ja ilmekokonaisuuteen. Voit yhtenäistää videon värimaailman yrityksesi väripalettiin sopivaksi. Käytä videoilla esimerkiksi yrityksesi väripaletin sävyisiä vaatteita, esineitä tai taustoja.

Haluaisitko saada lisää vinkkejä yrityksesi ilmeen kehittämiseen ja päivittämiseen?

Lataa verkkokaupastamme ilmainen työkirja yrittäjille visuaalisen ilmeen päivittämiseen. Kaipaatko enemmän apua yritysilmeen uudistamisessa tai verkkosivujesi rakentamisessa? Tutustu verkkosivu- ja yritysilmepaketteihimme tästä tai ole rohkeasti yhteydessä markkinoinnin asiantuntijoihimme. 

Lataa ilmainen työkirja yritysilmeen päivittämiseen

Haluatko päästä asiassa eteenpäin? Lataa meidän ilmainen työkirja yritysilmeen päivittämiseen tai ota yhteyttä asiantuntijoihimme.

Kirjoittajasta

Sari Aho.

Sari Aho
Graafinen suunnittelija
sari[at]funlus.fi
https://fi.linkedin.com/in/sari-aho