Uusimmat kuvakokovaatimukset eri sosiaalisen median alustoille
(Instagram, Facebook, LinkedIn, Mybusiness Google ja Youtube)
Sosiaalisen median kuvakoot muuttuvat säännöllisen epäsäännöllisesti. Juuri kun ajattelet, että sinulla on täydellinen kansikuva tilillesi, sen kokoa on muutettu ja kuva näyttää huonolaatuiselta ja väärän kokoiselta. Virallisia mittoja ja kuvakokoja on lisäksi vaikea löytää.
”Olisipa tietopankki, jossa tiedot olisivat helposti saatavilla, vieläpä päivitettyinä!”
Loimme siksi tämän oppaan, josta voit tarkistaa sosiaalisen median kuvakoot kaikilla tärkeillä sosiaalisen median alustoilla. Voit myös halutessasi ladata kuvat itsellesi oikean kokoisena ja muokata niiden päälle omat kuvasi esimerkiksi Canvassa.
Sosiaalisen median kuvakoot vuonna 2024 (päivitetty):
Miksi sosiaalisen median oikeat kuvakoot ovat tärkeitä?
Instagramin kuvakoot
Instagram tukee vaaka- ja pystysuuntaisia kuvia. Se tukee edelleen myös neliökuvia, joista alusta oli alun perin tunnettu.
Tämä antaa brändillesi enemmän vaihtoehtoja, mutta samalla hankaloittaa kuvien oikeiden mittasuhteiden suunnittelua. Noudata näitä ohjeita, jotta varmistat, että kuvat näyttävät oikeanlaisilta.
Instagram-profiilikuva: 320 x 320 pikseliä
Instagram-profiilikuvat näkyvät 110 x 100 pikselin kokoisina, mutta kuvatiedostot tallentuvat 320 x 320 pikselin kokoisina. Varmista siis, että lataat vähintään 320 x 320 pikselin kokoisen kuvan.
Vaikka mitat ovat neliön muodossa, Instagram-profiilikuvat näytetään ympyrän sisällä. Varmista, että haluamasi elementit ovat kuvan keskellä, jotta ne eivät rajaudu pois.
Instagramin julkaisukoot (syötevalokuvat):
- Vaakakuva: 1080 x 566 pikseliä
- Pystykuva: 1080 x 1350 pikseliä
- Neliö: 1080 x 1080 pikseliä
- Tuetut kuvasuhteet: mikä tahansa 1,91:1–4:5 väliltä
- Suositeltu kuvakoko: leveys 1080 pikseliä, korkeus välillä 566 ja 1350 pikseliä (riippuen siitä, onko kuva maisema- vai pystyasennossa)
Vinkkejä:
- Jos haluat kuvallesi parhaan laadun Instagramissa, pyri lataamaan kuva, joka on 1080 pikseliä leveä.
- Kun jaat Instagramiin kuvan, joka on yli 1080 pikselin kokoinen, Instagram skaalaa sen pienemmäksi (1080 pikseliin).
- Jos jaat kuvan, jonka resoluutio on alle 320 pikseliä, Instagram skaalaa sen suuremmaksi (320 pikseliin).
- Jos kuvasi leveys on 320–1080 pikseliä, Instagram säilyttää kuvan alkuperäisen resoluution “kunhan kuvan kuvasuhde on 1,91:1–4:5 (korkeus 566–1350 pikseliä, leveys 1080 pikseliä).”
- Jos lataamasi Instagram-kuva on eri kuvasuhteessa, alusta rajaa kuvan automaattisesti sopivaan suhteeseen.
Instagram-valokuvan esikatselukuvakkeiden koot:
- Näyttökoko: 161 x 161 pikseliä
- Suositeltu latauskoko: leveys 1080 pikseliä
Vinkkejä:
- Muista, että Instagram tallentaa näistä pikkukuvakkeista versioita, jotka ovat jopa 1080 x 1080 pikselin kokoisia.
- Jotta varmistat Instagram-syötteesi tulevaisuuden yhteensopivuuden ja vältät pikselöitymisen, lataa kuvat mahdollisimman suurikokoisina.
Instagramin tarinoiden kuvakoko: 1080 x 1920 pikseliä
Vinkkejä:
- Kuvasuhde 9:16.
- Kun lataat kuvan pienemmällä pikselikoolla (mutta samalla kuvasuhteella), tarina latautuu nopeammin.
- Jos et käytä tätä kuvasuhdetta, tarina saattaa näkyä oudosti rajattuna, zoomattuna tai jättää suuria osia näytöstä tyhjäksi.
- Instagram Reels käyttää tätä samaa kuvakokoa.
Facebookin kuvakoot
Facebook päivittää muotoiluaan ja kuvien mittoja jatkuvasti. Paras strategia tulevaisuuden varalle on aina ladata mahdollisimman korkealaatuinen kuva. Noudata Facebookin suositeltuja tiedostomuotoja parhaiden tulosten saavuttamiseksi.
Facebook-profiilikuvan koko: 170 x 170 pikseliä (useimmilla tietokoneilla)
Facebook-profiilikuvasi näkyy tietokoneella 170 x 170 pikselin kokoisena, mutta älypuhelimella 128 x 128 pikselin kokoisena.
Facebookin kannen kuvan koot: 851 x 315 pikseliä (suositeltu)
- Näyttökoko tietokoneella: 820 x 312 pikseliä
- Näyttökoko älypuhelimella: 640 x 360 pikseliä
- Vähimmäiskoko: 400 x 150 pikseliä
- Ideaali tiedostokoko: Alle 100 kt
Vinkkejä:
- Vältä kuvan kompressiota tai vääristymiä lataamalla se JPG- tai PNG-tiedostomuodossa.
- Käytä suositeltuja pikselikokoja nopeimman latausajan saavuttamiseksi.
- Profiilikuvat ja kannen kuvat, joissa on logoja tai tekstiä, toimivat parhaiten, kun ne ladataan PNG-tiedostona.
- Älä vaihda kannen kuvan paikkaa sen jälkeen, kun olet ladannut sen.
Facebookin aikajanakuvien ja julkaisujen koot:
Facebook muuntaa ja muotoilee valokuvat automaattisesti lataamisen yhteydessä, jotta ne sopivat aikajanalle ja ovat 500 pikseliä leveitä sekä 1.91:1 kuvasuhteessa.
Vältä kuitenkin pikselöitymistä ja hitaita latausaikoja muistamalla nämä koot:
- Suositeltu koko: 1200 x 630 pikseliä
- Vähimmäiskoko: 600 x 315 pikseliä
Vinkkejä:
- Jos jaat 2–10 kuvaa yrityksesi Facebook-julkaisussa käyttämällä karusellinäkymää, kuvien tulisi olla kooltaan 1200 x 1200 pikseliä.
- Kuvasuhde 1:1.
Facebook-tarinoiden kuvakoot: 1080 x 1920 pikseliä (suositeltu)
Vinkkejä:
- Facebook-tarinat täyttävät koko puhelimen näytön. Se vastaa kuvasuhdetta 9:16.
- Älä valitse kuvaa, jonka leveys on pienempi kuin 500 pikseliä.
- Tekstiä sisältävissä tarinoissa harkitse 14 % tekstitöntä aluetta ylä- ja alaosissa (250 pikseliä). Tällä tavoin mahdolliset toimintaelementit eivät peity yrityksesi profiilikuvaan tai painikkeisiin.
Facebookin mainosten kuvakoot: Vähintään 1080 x 1080 pikseliä.
- Facebook-uutisvirta-mainokset: Minimikoko 600 x 600 pikseliä. Kuvasuhde 1.91:1–1:1. Maksimikoko 30 MB.
- Facebook-oikean palstan mainokset: Minimikoko 254 x 133 pikseliä. Kuvasuhde 1:1. (Huom! Tämä on vain työpöytäversiossa näkyvä mainosmuoto).
- Facebookin Instant Articles -kuvakoot: Kuvasuhde 1.91:1–1:1. Maksimikoko 30 MB.
- Kuvakoot Facebookin Marketplace-mainoksille: Kuvasuhde 1:1. Maksimikoko 30 MB.
- Kuvakoot Facebook-haun tuloksille: Minimikoko 600 x 600 pikseliä. Kuvasuhde 1.91:1–1:1. Maksimikoko 30 MB.
- Facebookin Sponsored Messages -kuvakoot: Kuvasuhde 1.91:1–1:1. Maksimikoko 30 MB.
- Messengerin postilaatikon mainosten koot: Kuvasuhde 1:1. Minimikoko 254 x 133 pikseliä. Maksimikoko 30 MB.
- Messengerin tarinoiden mainosten koot: Kuvasuhde 9:16. Vähimmäisleveys 500 pikseliä.
LinkedIn-kuvakoot:
Kun käytät LinkedIniä liiketoimintaan – oli sitten kyse henkilökohtaisesta profiilistasi tai yrityssivusta – LinkedIn-päivitysten yhdistäminen kuviin on osoittautunut tehokkaaksi tavaksi lisätä kommentteja ja jakamisia.
Parhaan tuloksen saavuttamiseksi noudata alla olevia suositeltuja kokoja. Muista aina tarkistaa profiilisi ja sisältösi useilla laitteilla ennen lopullista viimeistelyä.
Profiilikuvat LinkedInissä: 400 x 400 pikseliä tai suurempi (suositeltu koko)
Vinkkejä:
- LinkedIn voi käsitellä kuvia jopa 7680 x 4320 pikseliin asti.
- Se pystyy käsittelemään tiedostoja, joiden koko on enintään 8 Mt, joten lataa mahdollisimman suuria kuvia tulevaisuuden varalle.
Henkilökohtaisen profiilin kansikuva LinkedInissä: 1584 x 396 pikseliä (suositeltu koko)
- Kuvasuhde: 4:1
Vinkkejä:
- Varmista, että tiedostokoko on pienempi kuin 8 Mt.
- Kansikuvat näkyvät eri tavalla mobiilissa ja työpöydällä. Varmista, että tarkastelet profiiliasi molemmissa näytöissä ennen lopullista päätöstä.
Yrityssivujen LinkedIn-kuvakoot:
- Yrityksen logon koko: 300 x 300 pikseliä
- Sivun kansikuvan koko: 1128 x 191 pikseliä
- “Life”-välilehden pääkuvan koko: 1128 x 376 pikseliä
- “Life”-välilehden mukautettujen osien kuvan koko: 502 x 282 pikseliä
- “Life”-välilehden yrityskuvien koot: 900 x 600 pikseliä
- Neliömäinen logo: Vähintään 60 x 60 pikseliä
Vinkkejä:
- Kun julkaiset kuvapäivityksiä yrityssivullesi, käytä PNG- tai JPG-kuvia.
- Käytä kuvasuhdetta 1.91:1.
- Suositeltu LinkedIn-julkaisun koko on 1200 x 628 pikseliä.
- Nämä LinkedIn-kuvakoot pätevät myös LinkedIn Showcase -sivuille.
LinkedIn-kuvakoko blogipostin linkkikuvissa: 1200 x 627 pikseliä (suositeltu koko)
LinkedIn-mukautettu kuvakoko linkin jakamiseen päivityksessä: 1200 x 627 pikseliä (suositeltu koko)
Kun liität URL-osoitteen päivitykseen, automaattisesti luotu pikkukuva voi näkyä esikatselussa, jos sellainen on saatavilla, yhdessä artikkelin tai verkkosivuston otsikon kanssa.
Voit kuitenkin mukauttaa sitä napsauttamalla kuvakuvaketta tekstin alapuolella ja valitsemalla valokuvan tietokoneeltasi.
Vinkkejä:
- Kuvan tulisi olla kuvasuhteessa 1.91:1.
- Leveyden tulisi olla vähintään 200 pikseliä.
- Jos kuvan leveys on alle 200 pikseliä, se näkyy pikkukuvana päivityksen vasemmalla puolella.
LinkedIn-mainosten kuvakoot:
- Yrityksen logon koko mainoksissa: 100 x 100 pikseliä
- Spotlight-mainosten logon koko: 100 x 100 pikseliä
- Spotlight-mainosten mukautetun taustakuvan koko: 300 x 250 pikseliä
- Sponsored content -kuvien koko: 1200 x 627 pikseliä (1.91:1 kuvasuhde)
- Sponsored content -karusellikuvien koko: 1080 x 1080 pikseliä (1:1 kuvasuhde)
MyBusiness Google kuvakoot
Kuvasi näyttävät parhaimmilta Googlessa kun ne täyttävät seuraavat kriteerit:
- Kuvan tiedostomuoto: JPG tai PNG.
- Koko: 10 Kt – 5 Mt.
- Suositeltu resoluutio: korkeus 720 pikseliä, leveys 720 pikseliä.
- Minimiresoluutio: korkeus 250 pikseliä, leveys 250 pikseliä.
- Laatu: Valokuvan tulisi olla tarkka ja hyvin valaistu, eikä siinä saa olla merkittäviä muokkauksia tai liiallista suodattimien käyttöä. Toisin sanoen kuvan tulisi edustaa todellisuutta.
YouTube-kuvakoot:
YouTube-profiilikuvan koko: 800 x 800 pikseliä (suositeltu)
Vinkkejä:
- Varmista, että valokuvan kohde on keskitetty parhaiden tulosten saavuttamiseksi.
- Tiedostojen tulisi olla JPEG-, GIF-, BMP- tai PNG-muodossa. Animaatiot GIF-muodossa eivät toimi.
- Kuvat näytetään koossa 98 x 98 pikseliä.
YouTube-bannerikuvan koko: vähintään 2560 x 1440 pikseliä
- Kuvasuhde 16:9
- Tekstin ja logojen vähimmäisalue leikkaantumatta 1235 x 338 pikseliä
- Maksimikoko 6 Mt
YouTube-videon ja pikkukuvan koko: vähintään 1280 x 720 pikseliä
Vinkkejä:
- YouTube suosittelee, että myytäväksi tai vuokrattavaksi tarkoitetuilla videoilla on korkeampi pikselitiheys: 1920 x 1080 pikseliä.
- YouTube edellyttää, että videot täyttävät HD-standardin vaatimukset, joten niiden on oltava kooltaan vähintään 1280 x 720 pikseliä.
- Kuvasuhde 16:9.
Miksi sosiaalisen median oikeat kuvakoot ovat tärkeitä?
Sosiaalisen median markkinoijien tulee huolehtia monista asioista luodessaan visuaalista sisältöä sosiaaliseen mediaan.
Sinun tulee varmistaa, etteivät käyttämäsi kuvat riko tekijänoikeuslakeja. Mikäli sinulla ei ole alkuperäisiä kuvia, sinun tulee etsiä laadukkaita Stock-kuvia. Sinun tulee myös selvittää, mitkä työkalut voivat auttaa parantamaan sosiaalisen median kuviasi.
Tämän lisäksi sinun tulee saada sosiaalisen median kuvakoot kohdalleen. Tämän asian oikein tekeminen on todella tärkeää, koska:
- Se estää pikselöitymisen ja epämiellyttävän kuvan venymisen. Näin kuvasi säilyvät ammattimaisen näköisinä.
- Kuvat optimoidaan jokaisen sosiaalisen median kanavan syötteelle. Tämä voi auttaa lisäämään sitoutumista.
- Se varmistaa, että yleisösi näkee koko kuvan. Väärä koko voi leikata pois osan brändisi viestinnästä.
- Sen avulla voit varmistaa sisältösi tulevaisuuden. Tiedostaessasi sosiaalisen median kuvakoot nyt, voit vähentää työmäärääsi tulevaisuudessa, kun alustat muuttavat jälleen kuvien näyttämistapaa.
Jos tarvitset sosiaalisen median markkinointiin apua niin ole rohkeasti yhteydessä myynti@funlus.fi
Kirjoittajasta
Janne Puhto
FM, datanomi
050 556 8875
janne[at]funlus.fi
https://www.linkedin.com/in/janne-puhto-58bb705b/