Jannen matkassa Googlen serteihin –
osa 1: Measurement Certification

Tervetuloa matkalle kohti Googlen sertifikaattien planeettaa!

Olen Janne Puhto, maanläheinen oppaanne Funlus Oy:stä. Käyn kanssanne läpi kaiken oleellisen Google Ads -sertifikaattien opiskelusta ja testin suorittamisesta. Jokaisessa blogitekstissä tutustumme yhdessä aiheen mukaiseen sertifikaattiin ja sen erityispiirteisiin. Pyrin tuomaan teksteissäni esille, mitä kunkin sertifikaatin suorittamisessa on hyvä huomioida, jotta välttää samat kuunkuopat kuin allekirjoittanut.

Kuten meillä Funluksessa on mottona, tämänkin juttusarjan tavoite on #OnnistutaanYhdessä. Siispä kiinnittäkää turvavyöt, nyt mennään.

Google Ads Certifications – polku mainonnan asiantuntijaksi

Koska tämä postaus on ensimmäinen sarjassaan, esittelen lyhyesti Google Ads Certifications -ohjelman. Kyseessä on Googlen oma opintopolku, jossa voit opiskella yhtiön tarjoamien mainontatyökalujen monipuolista käyttöä ja tulosten analysointia. Tavoitteena on, että osaat oppituntien ja lopputestin jälkeen luoda, hallinnoida ja analysoida joko omia tai asiakkaidesi mainoskampanjoita.

Opintopolku on ilmainen ja voit keskittyä sen varrella juuri niihin Google Ads -työkalun ominaisuuksiin, jotka koet itsesi kannalta tärkeiksi. Sertifikaattien suorittaminen vaatii rekisteröitymisen Googlen sähköpostilla, jonka jälkeen kaikki suorittamasi osa-alueet tallentuvat tilillesi. Voit koska vain jatkaa kesken jäänyttä kurssia siitä, mihin viimeksi jäit (ellei Google päivitä kurssia juuri silloin kun olet sitä suorittamassa, jolloin joudut suorittamaan lähes koko kurssin alusta – nimim. Kokemusta on).

Yksi aloittelijoille suunnatuista kursseista on Google Ads Measurement Certification, johon keskitymme tässä postauksessa.

Mainonnan tulokset mittauksessa

Google Ads Measurement Certification on kurssi, jota suosittelen lämpimästi ensimmäiseksi suoritettavaksi kurssiksi. Sen avulla saat vastauksen mm. seuraaviin kysymyksiin:

  • Miten Google Ads -työkalu toimii?
  • Millainen on hyvä mainoskampanja?
  • Miten räätälöin kampanjat tavoitteeni mukaisiksi?
  • Mitä tehdä, kun kampanja ei vastaa odotuksia?
  • Mitä vastata lelukaupan markkinointipäällikölle, joka on huolissaan pehmonalleille puettavien jouluisten villatakkien näkyvyydestä Googlen hauissa kesken kiireisimmän sesongin?

Totta puhuen, osa kurssin sisällön esimerkeistä on listan viimeisen kysymyksen kaltaisia täsmätapauksia, joista ilmenee Googlen tavoite kohdentaa kurssinsa mainonnasta vastaaville toimijoille, ei niinkään mainontaa itse tekeville yrittäjille. Yhtä kaikki, mainontaa mittaavat työkalut ovat tärkeitä kummallekin. Oleellista on, että työkaluista saa kaiken hyödyn irti itselleen, ja siihen kurssi omalla tavallaan tähtääkin.

Kurssille osallistuminen tapahtuu kurssin nimeä klikkaamalla, jolloin eteen aukeaa ensimmäinen oppitunti. Google seuraa etenemistäsi, joten sinun on klikattava jokainen oppitunti erikseen käyntiin valitsemalla ”Käynnistä”. Oppitunnin sisältöön kuuluu yleensä johdanto, tarkemmat yksityiskohdat osa-alueista sekä 1–2 kertauskysymystä, joihin oikein vastattuaan saa oppitunnin suoritetuksi. Tällöin sivun alalaitaan pitäisi ilmestyä myös linkki, josta voi edetä suoraan seuraavaan oppituntiin.

Ai niin! Sellainen pikkuseikka, että sisällöt ovat tällä hetkellä ainoastaan englanniksi. Ei kuitenkaan hätää, jos mainoskampanjaenglanti ei ole vahvuutesi. Itse käytin apuna ChatGPT:tä kääntäen sen avulla sisältöjä suomeksi. Tämä on täysin sallittua myös lopputestissä, josta lisää seuraavaksi.

Aika mitata tietosi

Kun olet opiskellut kurssin sisällön, on aika yrittää sertifikaatin suorittamista lopputestin avulla. Ja nyt tarkkana, sillä sinun on oltava hyvin valmistautunut testiin. Se ei ole nimittäin mikään helppo nakki.

Lopputesti sisältää 50 oppimaasi aihetta koskevaa kysymystä, joista osa on soveltavia. Testin kysymystyypit vaihtelevat, ja joissakin niistä on useita oikeita vaihtoehtoja. Jotta testiä ei olisi tehty liian helpoksi, on sen suorittamiselle asetettu 90 minuutin aikaraja. Vaikka aikaa tuntuu olevan ruhtinaallisesti, kysymysten kinkkisten luonteen vuoksi se ei ole lainkaan ylimitoitettu.

Ennen testin suorittamista on hyväksyttävä tietosuojalauseke sekä sitouduttava testin sääntöihin. Kuten muissakin virallisissa tenteissä, tässäkin testissä lunttaaminen on kielletty. Testin tarkoitus onkin testata juuri sinun tietotasoasi, joten lienee sanomattakin selvää, ettei huijaus käy pienessä mielessäkään.

Tässä muutama vinkki lopputestiin:

  • Opiskele aihe perinpohjaisesti ja pyri hahmottamaan kokonaisuus.
  • Tutki jokainen esimerkki tarkasti ja tee tarvittaessa muistiinpanoja sinulle vaikeista aiheista tai termeistä. Termejä on paljon, joten käsitekartta voi olla avuksi.
  • Valmistaudu pyytämällä ChatGPT:tä luomaan itsellesi monivalintakoe (esim. laadi 10 monivalintakysymystä neljällä vastausvaihtoehdolla aiheesta ”Google Ads -kampanjan hallinta” ja paljasta vastaukset vasta kun olen vastannut). ChatGPT tuntee Google Ads -mainonnan hyvin, joten se osaa kysyä tarkkojakin kysymyksiä aiheesta. HUOM! Omien ja oikeiden vastausten vertailussa tekoälyyn ei kuitenkaan ole toistaiseksi luottaminen.
  • Käytä tarvittaessa selaimeen ladattavaa ChatGPT-lisäosaa, jolla käännät kätevästi testin englanninkieliset tekstit pelkästään maalaamalla ne ja klikkaamalla ”Translate” esiin tulevasta valikosta. Muistathan kuitenkin, että oikeiden vastausten kysyminen tekoälyltä testin aikana on ehdottomasti kielletty.
ChatGPT-lisäosa

ChatGPT-lisäosalla käännät kätevästi englanninkieliset sisällöt

Mikäli läpäisit testin heti ensimmäisellä kerralla, onnittelen lämpimästi sinua hyvästä työstä. Testin hyväksytty tulos on upea suoritus, joka vaatii kovaa työtä. Mikäli testi ei kuitenkaan mene läpi ensimmäisellä tai toisellakaan yrittämällä, älä huoli – jaamme tuskan kanssasi. Alla vielä kevennyksenä tarina omasta tahimisestani testin parissa.

Uusintatesti toisensa perään

”Tämä menee varmasti läpi kerralla”, ajattelin kurssin alussa. Kaikki sujuikin osaltani sertifikaatin opiskelussa kohtalaisen hyvin siihen asti, että oli lopputestin aika. Jännittynein mielin klikkasin testin alkuun ja seurasin siihen käytettävissä olevan ajan lahjomatonta hupenemista. Kun lopulta klikkasin testin suoritetuksi, näyttöön ilmestynyt punainen ”Hylätty”-teksti oli jotain aivan muuta kuin olin toivonut.

Ei muuta kuin uusimaan testiä (aikasakon jälkeen, ks. kuva). Kysymykset olivat joka kerralla samat, myös niiden järjestys. Siitä huolimatta vastaukset eivät vain tuntuneet menevän kohdilleen, ja aikasakko napsahti kerta toisensa jälkeen epäonnistuneen testin johdosta. Koska testi ei antanut palautetta siitä, mikä osa-alue oli mennyt pieleen, oli aiheen kertaaminen täyttä hakuammuntaa. En löytänyt mistään vastausta täsmäkysymyksiin, joista olin epävarma.

Hylätty testi seurasi toistaan, kunnes huomasin sattumalta avaintekijän testin läpäisemiseksi. En tiedä, kuinka moni hoksaa katsoa testin alapuolella olevia oppitunteja, mutta minulta ne menivät täysin ohi. Katsottuani nuo oppitunnit läpi tiesin vastauksen lähes jokaiseen testin kysymykseen. Mikä onni, että ne löytyivät viimein! Huvittavinta oli, että oppitunneilla oli lähes sanasta sanaan samoja case-esimerkkejä kuin itse testissä. Seuraava testi menikin heittämällä läpi.

Tarinalla oli onnellinen loppu. Toivon että tämän ja tulevien postausten myötä myös sinä saat hyviä vinkkejä Google Ads Certification -opintopolullasi. Vaikka matka planeetalle ei ole helppo, se on todellakin vaivan arvoinen. Tsemppiä!

Kirjoittajasta

janne

Janne Puhto
FM, datanomi
050 556 8875
janne[at]funlus.fi
https://www.linkedin.com/in/janne-puhto-58bb705b/