Funlus järjesti talvella 2025 kaksiosaisen sosiaalisen median koulutuksen osana Savon Yrittäjien hallinnoimaa kansainvälistymiskoulutusta (International Call), jolla sparrataan pohjoissavolaisia pk-yrityksiä kv-markkinoille.
Sosiaalinen media on keskeinen väline kansainvälisessä markkinoinnissa – mutta eri alustat, kulttuurit ja kohderyhmät vaativat erilaista lähestymistapaa. Tämä koulutus tarjoili käytännönläheisen ja asiantuntevan katsauksen siihen, miten somemarkkinointia kannattaa toteuttaa eri sosiaalisen median kanavissa eri kohdemaissa. Koulutus koostui kahdesta osasta, toisessa osassa käsiteltiin somemarkkinoinnin perusteita & kanavia ja toisessa osassa päästiin kiinni käytäntöön työpajan merkeissä.
Somemarkkinoinnin perusteet ja kanavat
Tavoite: Ymmärtää tärkeimpien sosiaalisen median alustojen rooli ja mahdollisuudet kansainvälisessä markkinoinnissa sekä kampanjasuunnittelun perusprosessit.
Sisältö:
1. Johdanto kansainväliseen somemarkkinointiin
– Eri markkinoiden ja kulttuurien huomioiminen
– Alustojen erot ja kohderyhmien käyttäytyminen
2. Keskeiset kanavat ja niiden ominaisuudet
– LinkedIn (B2B, ammatillinen brändäys)
– Meta (Facebook & Instagram, B2C ja yhteisöviestintä)
– Muut merkittävät alustat (TikTok, X, YouTube, Spotify lyhyesti)
3. Kampanjasuunnittelun perusprosessi
– Tavoitteiden asettaminen (esim. näkyvyys, liidit, vientimarkkinat)
– Kohderyhmien määrittely
– Sisältöstrategia ja julkaisusuunnitelma
– Budjetointi ja mittarit
4. Käytännön vinkit ja esimerkkejä onnistuneista kampanjoista
Työpaja – Somekampanjan toteutus
Tavoite: Osallistujat oppivat käytännössä, miten suunnitellaan ja toteutetaan kohdennettu somekampanja LinkedInissä ja Metassa.
Sisältö:
1. Kampanjan rakenteen rakentaminen vaihe vaiheelta
– Käytännön esimerkki LinkedIn-kampanjasta
– Käytännön esimerkki Facebook-/Instagram-kampanjasta
2. Kampanjan asetukset:
– Tavoitteen ja kohderyhmän valinta
– Viestin ja visuaalisten elementtien käyttö
– Mainostyökalujen käyttö (Campaign Manager / Meta Ads Manager)
3. Analytiikka ja tulosten seuranta
– Kampanjoiden mittarit ja raportointi
– Kansainvälisen näkyvyyden seuranta
4. Keskustelu ja osallistujien omat esimerkit.
Kouluttajana toimi Markus Aho.
Projektin tiedot
Referenssin nimi: Kansainvälistä somemarkkinointia eri alustoilla
Asiakas: Savon Yrittäjät - International Call -kansainvälistymispalvelu
Toimiala: 58190 Muu kustannustoiminta
Ajankohta: 18.11.2025 klo 14-16 & 26.11.2025 klo 14-16
Yhteyshenkilö: Niko Knuutinen
Referenssin laajuus: 1 pv






